Licht verteerbaar voedsel lijst

Op zoek naar licht verteerbaar voedsel? Lees deze 7 aanraders voor de spijsvertering.

Goed eten is belangrijk voor een goede spijsvertering. Heb je last van je maag of wil je snel iets eten voor het sporten?  Eet dan licht verteerbaar voedsel.  Hieronder 7 aanraders om inspiratie op te doen.

1. Fruit

De meeste fruitsoorten zijn licht verteerbaar voedsel. Dit komt voornamelijk doordat er veel water in zit. Ook bevat fruit vaak de nodige vezels! Vezels zelf zijn niet verteerbaar, maar ze bevorderen wél de opname van voedingsstoffen in uw lichaam. Eet bananen, appels, meloenen, bosvruchten, aardbeien, perziken of abrikozen.

Heeft u maagklachten? Mogelijk heeft u moeite met het verteren van eiwitten. Eet een kiwi, ananas of mango. Hierin zitten enzymen die eiwitten splitsen. Vermijd grapefruits en sinaasappelen (bevatten sappen die de maag kunnen irriteren).

2. Groenten

Dagelijks 2 ons groenten eten is een must voor je gezondheid. Maar wees selectief: niet alle groenten wordt makkelijk verteerd.

Kook de groente goed, dan worden de voedingsstoffen beter opgenomen. Kies voor groenten met groene bladeren  (o.a. spinazie, andijvie en rucola). Hierin zitten veel vezels.

Andere licht verteerbare groenten zijn wortelen, asperges en alfalfa. Belangrijk om te vermijden: ui, paprika en prei (lastig om te verteren). 

3. Brood

Wil je brood eten, maar toch licht verteerbaar voedsel binnenkrijgen? Eet speltbrood of witbrood, de laatste is goed verteerbaar maar minder gezond. Andere opties zijn: beschuitjes, crackers, liga en ontbijtkoek.

 4. Beleg

Op je brood wil je natuurlijk wat lekkers eten. Wat is makkelijk te verteren? Magere vleessoorten (o.a. rosbief, kipfilet en fricandeau) en eieren (een omelet, roerei of zacht gekookt eitje).

Wil je zoet broodbeleg? Neem dan een beetje jam, honing, stroop of vruchtenhagel. Deze producten bevatten geen lactose en zijn daarom beter verteerbaar dan bijvoorbeeld pindakaas of chocoladepasta. Kun je écht niet zonder chocolade? Eet dan eens pure chocoladepasta in plaats van de melk-variant.

Kaasliefhebber? Hollandse Goudse kaas bevat geen lactose (door speciale rijping), maar wel iets meer vet. Een nóg gezonder alternatief: 30+ kaas!

5. Dranken

Dorst? Genoeg maag sparende opties! Drink halfvolle of magere melk, thee, verse fruit-smoothies, drankjes zonder prik of lichte chocolademelk.

Wilt u iets warms drinken? Laat koffie staan en drink kruiden- of vruchtenthee. Zin in soep? Ga voor een ongekruide bouillon.

6. Vis

Licht verteerbare vissen zijn: schol, schelvis, tong, snoek, tarbot, wijting, poon, kabeljauw, tonijn, forel, garnalen, mosselen, kreeft en krab. Bereidingswijze? Koken, grillen of stomen. Belangrijk om links te laten liggen: vette vis (o.a. paling, zalm, makreel, haring en ansjovis).

7. Toetjes

Eet heerlijke vla of pudding, hangop, vruchtenmoes, magere kwark of yoghurt. Vooral yoghurt is een aanrader! Hierin zitten belangrijke bacteriën die lactose omzetten in melkzuren. En dat heeft een positief werking op de darmflora en darmen en dus op uw spijsvertering.

Tips voor een goede spijsvertering:

  • Eet 5 tot 6 keer per dag kleine maaltijden
  • Drink geen water na de maaltijd. Water vertraagt de spijsvertering, omdat de maagsappen die het eten moeten verteren worden verdund.
  • Heb je problemen met je spijsvertering? Ontdek welke voedingsmiddelen je niet (goed) kunt verdragen. Eet bijvoorbeeld 2 weken vegetarisch of vermijd lactose. Daarna kijk je of het beter gaat.

 

Bron: www.promovendum.nl