Maak Kennis Met Plant-gebaseerd Eten

Steeds meer mensen maken kennis met een dieet en levensstijl waarbij je voornamelijk plantaardige voeding eet. Dit heeft in de loop der jaren meer bekendheid gekregen door nieuwe (kook)boeken, beroemdheden en meer aandacht voor natuurlijke voeding.

Dit is niet zomaar… het eten van diverse groenten, fruit, zaden en noten gaat namelijk gepaard met interessante voordelen!

Wat is een plant-gebaseerd dieet?

Om het simpel te definiëren: een plant-gebaseerd dieet is het eten van verse groenten, fruit, volkoren granen, zaden, noten, bonen en linzen. Daarbij minimaliseer of sluit je het eten van vlees, zuivelproducten, eieren en geraffineerde producten uit.

De term ‘plant-gebaseerd’ wordt ook wel eens gebruikt voor de termen ‘vegetarisch’ of ‘veganistisch’ en vice versa. Ik ben van mening dat iedereen die ervoor kiest om meer plant-gebaseerd te eten zich niet meteen in een hokje hoeft te plaatsen met “Vegetarisch” of “Veganist”.

 

De dubbele betekenis van ‘Plantaardig’

Plant-gebaseerd’ (wat vrij vertaald is uit het Engelse ‘plant-based’) is niet hetzelfde als ‘plantaardig’. De term ‘plantaardig’ word gebruikt als aanduiding voor een vegetarische levensstijl of benaming van een ingrediënt.

Helaas wordt de term ‘plantaardig’ vaak misleidend gebruikt in ingrediënten-labels van talrijke geraffineerde producten. Door deze term willen voedingsfabrikanten de indruk wekken dat het product gezond is. Het feit dat er op de achterkant van een product ‘plantaardig’ staat wil dus niet altijd zeggen dat het goed voor je is..

 

5 redenen om een plant-gebaseerd dieet te volgen?

1. Word gezonder

Hoe kan ik gezonder worden en blijven? Door je lichaam beter te voeden. Het eten van meer voedzame groenten, fruit, peulvruchten en zaden heeft als voordeel dat je meer voedingstoffen binnen krijgt.

Onderzoek heeft laten zien dat vegetariërs meer magnesium, kalium, ijzer en vitamine B1 en minder vet consumeerden dan vleeseters. Het onderzoek liet tevens zien dat de vegetariërs slanker waren dan hun vleesetende tegenhangers.

Nog meer goed nieuws: Een plant-gebaseerd dieet verlaagd het risico op het krijgen van een hoge bloeddruk, cholesterolgehalte, type 2 diabetes en overgewicht!

 

2. Val af en word slanker

Het volgen van een plant-gebaseerd dieet is zeer effectief voor het verliezen van gewicht.

Dit heeft te maken met het feit dat groenten, fruit en peulvruchten relatief weinig calorieën bevatten. Een gunstig bijkomend voordeel is dat het eten van groenten en fruit ook goed vult, ze geven verzadiging doordat ze vezels bevatten.

Daarnaast is een plant-gebaseerd dieet hoog in complexe (gezonde) koolhydraten, vezels, water, vitamines, mineralen, proteïne en gezonde vetzuren. Dit komt natuurlijk allemaal goed van pas als je aan het afvallen bent!

De voordelen die je zult ervaren zijn voor een groot deel afhankelijk van je inzet en betrokkenheid voor het dieet en de hoeveelheid dierlijke producten die je consumeert. Degene die meer plant-gebaseerd eten hebben een lager lichaamsgewicht en BMI tegenover de personen die meer vlees in het dieet hebben.

 

3. Spaar dieren

Als je ervoor kiest om minder vlees te eten door plant-gebaseerd te gaan… mag je jezelf een schouderklopje geven. Het feit dat je 1, 2 of 3 keer per week minder vlees eet spaart op jaarbasis al heel wat dieren!

Het mag geen geheim zijn dat er onnodig veel dierenleed gepaard gaat met de commerciële vleesindustrie. Dieren worden opgesloten, uitgebuit, vetgemest en opgespoten met water, hormonen en/of antibiotica. Over deze schokkende schandalen worden steeds meer verhalen bekend.

 

4. Zorg goed voor je portemonnee

Een plant-gebaseerd dieet hoeft niet duur te zijn! Het kopen van fruit, groenten, bonen, noten en zaden is relatief goedkoper versus het kopen van zuivelproducten, vlees, ‘comfortfood’ en afhaalmaaltijden.

Met z’n tweeën naar de McDonald’s of een afhaalmaaltijd kopen, laat je portemonnee sneller leeglopen dan een verse maaltijd van bruine bonen, wortels, sla, kruiden, meergranen couscous en wat fruit als toetje.

 

5. Draag je steentje bij aan een betere planeet

Je hebt invloed op de manier hoe jij jezelf en je kinderen voedt, door te kiezen voor minder vlees draag je indirect bij aan de duurzaamheid van onze planeet. Dieren, voor menselijke consumptie, moeten ergens gehouden en gevoed worden. Het houden van deze dieren gebeurt op een veehouderij, een veehouderij is echter verantwoordelijk voor broeikasgassen zoals methaan en CO2 en is daarmee een belangrijke oorzaak voor de opwarming van de aarde.

De productie van vlees, zuivel en eieren verbruikt ook veel veevoer (zoals mais en soja). Dat voer moet veel plek hebben om verbouwd te kunnen worden. Momenteel wordt meer dan 70% van alle landbouwgrond gebruikt voor veeteelt. Er zijn meerdere kilo’s veevoer nodig om 1 kg vlees te produceren wat ten koste gaat van kostbare landbouwgrond.

Overbevissing

80 procent van de oceanen is overbevist. Dat betekent dat er teveel vis uit de zee wordt gehaald, waardoor vissoorten verdwijnen. Alsof dat al niet erg genoeg is, is bijvangst ook een groot probleem. Bijvangst houdt in dat er naast de vis (waar de vissers het op gemunt hebben) ook veel andere zeedieren in de netten terecht komen. Er sterven jaarlijks miljoenen haaien, schildpadden en zeevogels als bijvangst.

Met een plant-gebaseerd dieet kies je bewust voor een duurzame en schone planeet, slanker en gezonder lichaam, minder dierenleed en een vollere portemonnee.

Bron: www.fitvanilla.nl