Niet meer snoepen tips

Tegenwoordig is eten overal verkrijgbaar en op alle uren van de dag. Als je hongerig of moe bent, kun je al dat lekkers niet weerstaan. Met die verlokkingen en valkuilen moeten we allemaal goed mee leren omgaan. Belangrijk is dan ook dat je voldoende gezonde maaltijden eet. Het is uitproberen wat het beste voor je werkt, 3, 4, 5 of 6 kleine maaltijden per dag. Door meerdere keren per dag iets gezonds te eten, houd je je suikerspiegel stabiel en hiermee voorkom je hongeraanvallen. Zorg dat je maaltijden of tussendoortjes voldoende vetten, vezels en eiwitten bevatten, die zorgen namelijk voor een langdurige verzadiging.

Suikerverslaving aanpakken

Suikerverslaving is het constant denken aan zoete en hartige snacks. Het is je humeur, je dagindeling en zelfs je route van je werk naar huis (even langs AH) laten bepalen door je fluctuerende bloedsuikerspiegel. Het is vlakbij een benzinestation wonen, en hier een paar keer per week gebruik van maken. Een suikerverslaving betekent dat je in de ban bent van lekkere dingen. Hoe pak je dit aan? Elke dag zoveel suiker eten zorgt voor overgewicht, voor allerlei vage klachten van migraine tot huidproblemen en voor verhoogd risico op ziektes. En het gaat langzaam. Je merkt de echte vervelende effecten pas op latere leeftijd. En dat is niet waar we naar op zoek zijn. Pak je suikerverslaving vandaag dus nog aan.

  • Zorg dat je weinig suiker in huis hebt

Snoep in huis is vaak een grote boosdoener. Hoe minder suiker je in huis hebt, des te minder snel je in de verleiding komt. Bovendien kun je heel goed leren om fruit te eten. Fruit is en blijft de beste keuze bij zoete trek. Een banaan in plaats van snoep scheelt je zo 200 kilocalorieën. Je hoeft je niet aan twee stuks fruit per dag te houden.

  • Plan je snack

Je ziet iets lekkers en ‘moet’ het opeten, maar later heb je spijt… Plan daarom van tevoren met jezelf af wanneer je iets te eten pakt en wat. Als je minder wilt snoepen eet je bijvoorbeeld een snoepje na de lunch, een koekje bij de koffie om 15.00 uur of ’s avonds een koekje bij de thee. Maak die afspraak met jezelf zo specifiek mogelijk, zodat je niet stiekem toch wat meer eet dan je van plan was. Zulke plannetjes maak je ook voor je naar een feest of restaurant gaat.

  • Leer noten eten

Noten zitten bomvol vitaminen. Neem de pecannoot: deze gezonde snack bevat meer dan 19 vitaminen. Van A tot E en een hele reeks aan B-vitaminen. Ook amandelen  zijn rijk aan vitamine E. Het aanbod van mineralen in noten is enorm: ijzer, zink, magnesium en calcium zijn aanwezig. Maar ook koper, selenium en kalium. Noten helpen bij spieropbouw en behoud omdat noten rijk zijn aan de essentiële aminozuur leucine. En dat helpt je spieren opbouwen. Ook als je vet wilt verliezen, zorgt leucine er voor dat je lijf geen spieren afbreekt. Dus afvallen zonder spierverlies. Bijvoorbeeld met een handje amandelen per dag. Noten bevatten bijna net zoveel eiwit als vlees, vis en kip. Het is even doorzetten, maar zodra je niet meer afhankelijk bent van de suikercyclus kost het nauwelijks nog moeite. Het is een kwestie van even doorzetten.