Waarom je dadels moet eten

Dadels worden vooral geteeld in Noord-Afrika en de Arabische landen, maar ook in Israël, Californië en Australië. Soorten dadels die het meest worden verhandeld zijn Deglet Nour, Hallawi, Khaleseh en Medjool. Deze komen overwegend uit Egypte en Californië en Israël. Maar ook voor een land als Tunesië vormen dadels een belangrijk exportproduct. Dadels hebben een zoete smaak en zijn veel lekkerder dan ze eruit zien, maar wat nog belangrijker is, zijn de voordelen voor onze gezondheid. Hieronder volgen zes voordelen van dadels.

1. Dadels voor de botten en tanden

Dankzij de vitamine C in dadels, die nodig is voor de aanmaak van collageen, zijn ze goed voor de groei, herstel en behoud van weefsels van onder andere tanden, botten, bloedvaten en groei.

2. Dadels voor een goede darmwerking

Ze zijn rijk aan vezels. Het is namelijk zo dat ze 8 gram vezels bevatten per 100 gram. Hierdoor zijn ze erg goed voor onze darmwerking.

3. Dadels als ontstekingsremmer

Ze bevatten verschillende fytonutriënten. Een daarvan zijn taminen. Deze soort van fytonutriënten hebben een ontstekingsremmende functie.

4. Dadels voor het immuunsysteem

Voor een goede en sterke immuunsysteem hebben wij verschillende mineralen nodig. Koper en zink die er ook in te vinden zijn, spelen in ons afweersysteem een erg belangrijke rol en zijn dus erg effectief voor een goed afweersysteem.

5. Dadels reguleren de bloeddruk

Ze hebben ook een bloeddruk regelend functie, dankzij kalium. Daarom kunnen ze ook worden aangeraden om te eten bij een bepaalde afwijking van de bloeddruk.

6. Dadels voor het Hart

Bij de regulatie van het hart is fosfor nodig. Deze is ook weer te vinden in een dadel. Naast deze 5 voordelen bevatten ze veel meer stoffen die goed zijn voor ons lichaam zoals:

  • Natrium
  • IJzer
  • Magnesium
  • Zeaxanthine, luteïne

Bron: bodyheal.nl