Zwarte Bessenjam

Heerlijke zwarte bessenjam

De zwarte bes staat bij verschillende onderzoeken hoog op de lijst van de gezondste superfoods. De bes is zelfs gezonder dan de goji bes. Andere vruchten die hoog scoren op de superfoods lijst zijn de framboos, blauwe bes, granaatappel en de aardbei.

In de zwarte bes zitten veel antioxidanten. Deze beschermen ons lichaam tegen schadelijke invloeden. Hoe donkerder het fruit, hoe meer antioxidanten er in zitten. De zwarte bes is lekker zoet als hij goed rijp is en kan op vele manieren gebruikt worden in de keuken. Zo kun je jam maken van de zwarte bes, deze is heerlijk fris en zurig.

 

ingrediënten

1000 gram zwarte bessen 

600 gram suiker

300 ml water

1 citroen

Bereidingswijze

Was de bessen schoon en haal de takjes eraf.  Pers de citroen uit. Breng de bessen met het citroensap in een grote pan met een dikke bodem en voeg het water. Breng het water aan de kook. Zet het vuur lager en laat de bessen ongeveer 25-30 minuten zachtjes doorkoken tot ze zacht zijn. Voeg de suiker toe en roer goed door tot deze is opgelost. Zet het vuur hoger. Blijf de jam roeren tot de jam 105 °C is.  Laat 10 minuten. afkoelen. Vul de potten tot de rand. Sluit direct af en laat omgekeerd afkoelen. Hang aan elke pot een kaartje met naam, maand en jaartal.

Bewaar tip

Je kunt de jam op een koele, donkere plek 3 maanden bewaren. Na openen ca. 1 maand houdbaar in de koelkast.